E-Mel Bertindak Seperti MESIN BANK ATM PENGELUARAN WANG..WOW !!
















Pemasaran melalui emel adalah cara yang paling berkesan untuk 
kekal berhubung dengan para pelanggan anda. Ianya sangat ekonomi 
dan jika dilakukan dengan betul, boleh membantu membina 'brand' 
untuk perniagaan anda.

Dengan purata hanya beberapa RM untuk setiap emel, ia adalah 
tawaran yang hebat berbanding dengan 'direct mail' secara tradisional. 
Tambahan pula, pemasaran emel mempunyai kadar respon yang tinggi 
(sekitar 5-35 peratus bergantung kepada jenis dan format industri terbabit).

Satu daripada kelebihan pemasaran emel ialah jumlah maklumat yang 
dibekalkan oleh klien apabila mereka mendaftar untuk subscribe emel 
anda. Dengan mengetahui siapakah klien anda sebenarnya, termasuklah 
jantina, umur, pendapatan dan terutama sekali kesukaan mereka, anda 
boleh menggunakan maklumat ini untuk menghasilkan produk yang berguna 
untuk mereka sekaligus menguntungkan anda.

Manfaat dan Kelebihan Pemasaran Email:-

1. Membawakan kepada anda prospek yang disasarkan. Tawaran yang anda 
lakukan akan sampai kepada prospek yang sudah mempunyai minat terhadap 
maklumat yang anda miliki.

2. Penjimatan kos. Berbanding dengan lain-lain metod pemasaran terus 
(direct marketing), pemasaran emel benar-benar lebih murah.

3. Cepat dan berkesan. Teknik pemasaran yang konvensional, seperti 
surat-menyurat, mengambil masa yang banyak. Kemudian anda perlu menunggu 
untuk beberapa bulan yang seterusnya untuk mendapatkan pengesahan daripada 
penerima. Dalam permit atau pemasaran emel 'opt-in', promosi dapat dilakukan 
setelah beberapa hari prospek mendaftar untuk senarai emel anda.

4. Kadar respon adalah tinggi. Secara umumnya, keizinan atau kempen emel 
'opt-in' membawa kepada kadar respon yang tinggi berbanding dengan iklan 
promosi terus secara tradisional atau lain-lain jenis promosi dan 
pengiklanan online.

Tidak seperti laman web yang mana para pengguna perlu ingat alamat laman 
web yang ingin dikunjungi, ezine emel atau newsletter tiba ke 'pangkuan' 
prospek anda tanpa memerlukan mereka mengambil apa-apa tindakan. Dari masa 
ke semasa, proses ini akan mendidik pelanggan anda tentang produk atau servis 
yang anda tawarkan sekaligus akan menjadikan anda pilihan mereka sebagai 
penyedia maklumat yang mereka ingini.

Bahan-bahan yang boleh didownload seperti ebook boleh diakses dengan seberapa 
segera. Sebagai contoh, apabila anda menawarkan kepada prospek sebuah ebook 
yang mengandungi maklumat yang berguna dengan hanya melayari laman web anda, 
klik link ke 'landing page' anda dan masukkan maklumat peribadi yang diperlukan, 
ebook yang disediakan itu sudah boleh didownload oleh mereka.

5. Emel boleh melakukan tugas-tugas tertentu secara automatik. Autoresponder 
memainkan peranan penting dalam hal ini dan merupakan alat yang praktikal dan 
murah. Ianya boleh ditetapkan untuk berfungsi secara 'auto-pilot' bagi menghantar 
mesej-mesej yang anda sediakan kepada para prospek anda.

Autoresponder juga menghantar emel secara automatik kepada sesiapa sahaja yang 
menghantar emel kepada anda yang berkaitan dengan produk atau servis yang anda sediakan.